İstanbul Burada Nefes Alıyor

İstanbul'da olmasına rağmen, büyükşehrin hengamesinden uzakta tertemiz havanın tadını çıkarabileceğiniz bir yer var. İstanbulluların adeta nefes aldığı ilçe Büyükçekmece.

Büyükçekmece; 29 kilometre deniz, 28 kilometre göl sahili ile ve temiz havasıyla İstanbul'un en güzide ve yaşanılır ilçelerinden biri. Bu soğuk kış günlerinde İstanbul'un sayfiye yerlerinden olan Büyükçekmece'yi tanıtırken içinizin ısınmasını ümit ediyoruz.

Dünyadan Göç Alıyor

Bugün Büyükçekmece'nin yaz nüfusu 1 milyonun üzerinde, kış nüfusu 350 bini görmekte. İstanbul'un batısında, şehir imar planıyla Türkiye'ye örnek teşkil eden bir ilçe. İlk önce Trakyalılar yerleşmiş, daha sonra Karadenizliler, sonra Büyükçekmece'nin güzelliğini gören insanlar Türkiye'nin farklı yerlerinden gelerek yerleşmeye başlamış buraya. Hatta bölgede Alman, Rus, Arap ve Rum vatandaşlar da var. Sadece Türkiye değil, dünyadan da insanlar gelip yerleşiyor Büyükçekmece'ye.

Büyükçekmece’den TEM ve D-100 karayolları geçiyor. İETT ve Özel Halk Otobüsleri'nin ve İDO'ya bağlı deniz otobüslerinin düzenli seferleri var. Yenibosna'dan 3 dakikada bir kalkan halk otobüsleri ile Bakırköy ve Yenibosna'dan kalkan Büyükçekmece İETT otobüsleri ile

Bostancı, Sirkeci, Bakırköy ve Avcılar'dan yapılan deniz otobüsü seferleri ile E5 karayolu D100 konumundan ise özel araçlarla Büyükçekmece'ye ulaşabilirsiniz. Metrobüs ile de TÜYAP'a kadar gidip aktarma yaparak ilçeye gelebilirsiniz.

Yazın Tadı Büyükçekmece'de Çıkar

Yaz mevsiminin gelmesiyle birlikte Büyükçekmece'deki nüfus 3-4 katına çıkıyor. 16 kilometrelik sahile sahip Büyükçekmece, yaz aylarında insan akınına uğruyor. Serin bir yaz akşamı elinizde dondurmanızla yürürken kordon boyunda birçok restoran, kafe, çocuklar için oyun parkı, zıplama çadırı, lunapark, sergilenen uçaklar, bisiklet kullananlar için bisiklet parkuru karşınıza çıkıyor. Sahilde ailenizle gezinirken sahilin belli bir kesimine kurulan pazarın renkli tezgahlarını gezebilir, alışveriş yapabilirsiniz. Her bütçeye uygun kıyafet, ayakkabı, hediyelik eşya, oyuncak satılan pazarın renkli tezgahlarını gezmek oldukça keyif verici. Bütün bunları yaptıktan sonra dönerken tekrar sahili baştan sona yürümek sizlere yorucu geliyorsa gidiş dönüş seferleri yapan tren görünümü verilmiş araçlarla Gürpınar tarafına ulaşabilirsiniz.

Avrupa'nın 4. Büyük TV Kulesi

Türkiye'nin ilk, dünyanın 16, Avrupa'nın 4. büyük TV Kulesi Büyükçekmece'nin simgelerinden. 15'i yer altında olmak üzere 217 metre yüksekliğe sahip. Açık havada Uludağ manzarasının görülebildiği kule, 750 kişi kapasiteli dönen restoranı, kafeteryası, seyir terası ile görülmeye değer.

Türkiye'nin En Büyük Fuar Alanı

Büyükçekmece'de Türkiye'nin en büyük sergi alanı TÜYAP bulunmaktadır. TÜYAP, yıl boyunca yüzlerce fuara, sergiye ev sahipliği yapmaktadır. Bunlardan en bilinenlerinden biri, özellikle öğrencilerin akın ettiği, her yıl kasım ayında yapılan Kitap Fuarı, binlerce ziyaretçiye ev sahipliği yapmakta.

Midwood

Büyükçekmece şu sıralar yapımı süren Midwood da yakında gelip görülmesi gereken yerler listesine dahil edilecek. İçinde 21 stüdyo, 17 açık set alanı ve 50 çekimi aynı anda yapabilecek alt yapıyı barındıran Midwood, sahip olduğu özelliklerle Hollywood ve Bollywood'dan sonra dünyanın 3. büyük film sektörü kavramı olacak. Projede; bir eğitim vadisi var. Anaokulundan yüksek lisansa kadar. İçinde çocuk eğlence alanı, fitness merkezi, konaklama tesisi, Türkiye'nin en büyük sinema salonu, restaurant, cafe, bar var. Film endüstrisiyle ilgili her şey var. Kompleks içinde iş kollarından bir tanesi prodüksiyon merkezi. Avrupa'nın en büyüğü olacak tesis açıldığında yılda 800 bin ziyaretçiyi ağırlayacak.

İstanbul'da yapılaşması planlı şekilde ilerleyen ve bir tane bile çarpık yapılaşma örneği bulunmayan Büyükçekmece’yi bir de Belediye Başkanı Dr. Hasan Akgün’den dinleyelim.

Büyükçekmece'yi hiç tanımayan birine nasıl anlatırdınız?

Pırıl pırıl sahili ile Türkiye'nin ilk televizyon kulesi ile dünyanın üçüncü büyük film platosu ile yaşamaya değer, mutluluk şehridir Büyükçekmece.

Büyükçekmece'nin nüfusu ve demografik yapısı nedir?

Yaz nüfusumuz 1 milyonun üzerinde, kış nüfusu kayıtlı kayıtsız 350 bini görmektedir. Ortalama 550 bin nüfus diyebiliriz. İstanbul'un batısında, şehir imar planıyla Türkiye'ye örnek teşkil eden bir ilçeyiz. İlk önce Trakyalılar yerleşmiş, daha sonra Karadenizliler, sonra Büyükçekmece'nin güzelliğini gören insanlar Türkiye'nin farklı yerlerinden gelerek yerleşmeye başladı. Hatta bölgemizde Alman, Rus, Arap ve Rum vatandaşlarımız da var. Sadece Türkiye değil, dünyadan da gelip yerleşiyor insanlar.

Başkanlığınız süresince Büyükçekmece'de değişen şeyler nedir?

Her şey. Her şey değişti. Çünkü başkan olmadan önce Belediye Başkan Yardımcılığı yapıyordum ve o zaman Küçükçekmece ve Büyükçekmece belde belediyesiydi. O zaman bizzat tüm dosyalarını takip ederek, iki beldeyi de ilçe yaptım. Küçükçekmece büyüdüğüm yerlerden bir tanesidir. Büyükçekmece 1969'dan beri yazlığımızın olduğu bir beldeydi. 1985'in sonundan itibaren, yaşadığım ve çok sevdiğim sayfiye bölgesi olan Büyükçekmece'ye belediyeci olarak hizmet vermeye başladım. 4 Temmuz 1987 Salı günü, bu iki beldeyi ilçe yaptık. Büyükçekmece'nin tarihini ve gelişimini buradan başlatmak gerektiğini düşünüyorum. Daha önce belde olan Büyükçekmece, ilçe olduğu zaman kendine bağlı 8 beldeye sahip oldu. Büyükçekmece kendisiyle beraber 9 belediye ile hizmet veren bir yerdir.

Büyükçekmece'de yapılaşma özenle yapıldı ve gecekondu, kaçak yapı yapılamaz şekilde imar planları ve tedbirler uygulandı. Büyük ve ciddi göçler alsak bile gecekonduya ve kaçak yapıya izin vermedik. Konutsuz vatandaşa, yer tahsisi yapılarak konut planları verdik ve kaçak yapıyı, gecekonduya göz yummadık. Biz hiçbir gecekonduya göz yummadık. Bin konutluk kooperatifler, uygun fiyatlı dairelerle insanların gecekondu yapmadan sağlıklı ve modern konutlarla yaşamalarını sağladık. Bize yeni bağlanan yapılaşma planı olmayan beldelerimizin planlarını hazırlıyor ve büyükşehirle beraber yeni konutlar ve planlı yapılaşma sağlıyoruz. Büyükçekmece'de kaçağa yer yok. Büyükçekmece'de kaçak inşaat olamaz.

Benim Büyükçekmece için birkaç rüyam vardı. Bunlardan bir tanesi; şehrin altyapısının tamamının değişmesi ve bitirilmesi. 1994'den 1996 yılına kadar altyapısını tamamen bitirdik. Sonra planı da yaptık ve şehri geliştirmeye geldi sıra.

Bu konuda evrensel düşündük ve olmayan bir şey yapmaya karar verdik. Askeriyenin yerini bizler aldık ve Büyükçekmece'ye TÜYAP Fuar Merkezi'ni kurduk. Fuarlar ülkenin dünyaya açılan kapılarıdır. TÜYAP Fuar Merkezi'nin Büyükçekmece'ye gelmesiyle, burası Büyükçekmece'den dünyaya açılan medeniyet penceresi oldu. Fuarlar medeniyet penceresidir, dünyanın gelişini ayağınıza getirir.

Gelişmiş ülkelerde televizyon kuleleri şehirlerin simgeleridir. Bizler de Büyükçekmece'ye televizyon kulesi kurduk ve bugün frekans tahsisi yapılmamış olsa da 236 metre yüksekliğinde Türkiye'nin ilk televizyon kulesi, bundan 15 sene önce yapıldı.

Büyükçekmece'ye gelen maddi geliri yüksek insanların yatlarını koyacak, Büyükçekmece'ye sosyal ve ekonomik anlamda değer katacak bir yat limanını yapıyoruz. Dünyanın en ilginç yat limanını kuruyoruz şu an. Yat limanında 7 ayrı şehir yer alacak. Bu 7 şehir, İstanbul,Saraybosna, St. Petersburg, Moskova, Berlin, Londra, Paris, Milano. Bu şehirlerin mimari tarzları yansıtılacak.

Dev Sinema Platosu Burada

5 dönemde rüyalarımızın yalnızca yarısını tamamladık. Daha rüyalarımız ve hayallerimiz devam edecek. Bunlardan birini 13 sene önce Hollywood'da gezerken, ‘Bunun aynısını Büyükçekmece'ye yapacağım' dedim. Bunu söyledim, bana güldüler. Dünyada en büyük film platosu Hollywood'dur, ikincisi Bollywood, üçüncüsü Büyükçekmece Midwood'dur. Şimdi yarısı tamamlandı ve bana gülenler bugün ‘Vay be' diyor. Tamamı 3 yıl içerisinde bitecek. Midwood'un içerisinde üniversitesi, konaklama mekanları, aynı anda 39 filmin çekilebileceği stüdyolar olacak. Yer altı ve deniz altı dahil. Bunlar ilk rüyalarımdı. Gerçekleştirmeye başladık.

Rüyalarım sadece fiziki yapılar değildi. İnsanlara da hizmet rüyamızdı ve 18'incisini düzenlediğimiz Uluslararası Büyükçekmece Kültür ve Sanat Festivali, 5. kez dünyanın en iyi festival ödülünü aldı. Dünyanın farklı ülkelerinden 200 farklı festivalin değerlendirildiği kurulda bizler 5'inci kez birinci olduk.

Büyükçekmece'de spor zenginliği var. Büyükçekmece Tepecik Futbol takımımız var. 14 tane Süper Amatör ligde oynayan takımımız var. Kız voleybol takımımız var. Ama en başta Avrupa'da Estonya'yı eleyen Avrupa kupasında mücadele eden Büyükçekmece Basketbol takımımız var. Bunlar da şehrimizi sanatta, sporda ve kültürde süsleyen ögelerimiz.

Gelelim, Avrupa'da ne yapıyoruz? Avrupa'da 17 ülkede kardeş şehrimiz var. Bunlarla birlikte kültürel ve sosyal faaliyetler gerçekleştiriyoruz. Okullarımız, spor kulüplerimiz, derneklerimiz karşılıklı olarak kardeş şehir. Avrupa'nın dört bir yanında bağımız var.

Bunlar dışında, halkın bütün katmanlarına eğitim veren Büyükçekmece Halk Akademisi ile eğitim alan 20-25 bin vatandaşımız var. Büyükçekmece'nin dünyayla olan bağından ötürü 85 yaşındaki teyzemiz bile İngilizce öğrenmeye çalışıyor.

Büyükçekmece Belediyesi olarak 33 okulun anahtarını Milli Eğitim Bakanlığı'na teslim ettik. Sadece ilçemizde ve ülkemizde değil, Makedonya'da Mustafa Kemal Atatürk Eğitim kurumumuzu açtık ve oradaki çocuklara hediye ettik. Bulgaristan'da da Osmanlı mimarisine uygun bir camii yaptırarak oradaki Müslüman kardeşlerimizin hizmetine sunduk. Önümüzdeki dönem Kore'de bir park açılışımız var.

Büyükçekmece'nin en büyük sorunu ne?

Ulaşım. Metro yok, deniz otobüsü yok, metrobüs yok. Metrobüs TÜYAP'a kadar geldi, halbuki bu Selimpaşa'ya kadar gelmeli ve Silivri'ye kadar gitmesi gerekiyor.